Guide:

Intressanta och engagerande digitala presentationer

Digitalt möte

Idag kan vi inte ses fysiskt i samma utsträckning som tidigare vilket gör det ännu viktigare att mötas på ett bra sätt. Men hur skapar man intressant och engagerande innehåll när man ställt om till digitalt? Här är fyra värdefulla tips på hur du optimerar din presentation:

1. Vad, varför och till vem?

Börja med att fråga dig själv – vad är det du vill kommunicera, varför vill du kommunicera detta och till vem pratar du? Skriv ner vad du kommer fram till och sätt på dig deltagartröjan för en stund. Fundera på hur du på bästa sätt talar till den som ska lyssna.

Känner du dina deltagare sedan tidigare klarar du säkert det galant – men är det nya ansikten för dig kan det hjälpa att jobba med något som kallas persona. Persona är ett begrepp inom psykologin som definierar den ”roll” individer spelar i sociala sammanhang. Inom marknadsföring och kommunikation används det ofta för att definiera en typisk person i din målgrupp, för att lättare förstå behov och utmaningar. Tänk ett slags vuxet ”Vem där?”-spel.

Skapa ett par personas och ge dem attribut som överensstämmer med din förmodade publik – som arbetsroll, utbildning, ålder, kön, familjesituation etc. Använd sedan dina personas för att optimera ditt innehåll och hur du kommunicerar utifrån dem.

2. Gör det interaktivt

Ditt vad, varför och vem håller sannolikt inte samma dramaturgiska kvalité som en Hollywood-film – därför är det extra viktigt att involvera deltagarna på olika sätt. Vid fysiska möten brukar det interaktiva komma lite på köpet – man ställer lätt retoriska, öppna frågor och får snabbt gensvar. Du ser dem inte på samma sätt – nu sitter deltagarna bakom en skärm, kanske till och med på andra sidan jordklotet. Glöm inte bort att ställa frågor och öppna för feedback – antingen i chatten eller genom att göra inspel med video. Du kan även testa appar som Menti eller Kahoot.

3. Behöver du verkligen den där PowerPointen?

Det finns de som faktiskt uppskattar 40 slides med exceltabeller och cirkeldiagram – men det är försvinnande få. De allra flesta tappar intresset strax innan du lyckats öppna presentationen i helskärmsläge. Det här gäller även fysiska möten – men är extra viktigt när ni nu ställt om till digitalt. För att sätta det lite i perspektiv är ett långt nyhetsinslag på TV tre minuter och egentligen har du inte mycket mer tid än så att skapa engagemang. Fundera istället på om du kan presentera ditt budskap i ett annat format – till exempel en paneldiskussion – och skicka istället ut dokumentationen till deltagarna på förhand så kan de som vill fördjupa sig.

Jeff Bezos har bannlyst PowerPoint på alla Amazons möten, våga testa det du med!

4. Var förberedd och öva (men inte för mycket)

Sätt ihop din presentation i god tid innan dagen D och öva framför spegeln hemma – eller ännu bättre, in i mobilkameran. Det är lite speciellt att hålla en presentation digitalt – att öva in i mobilkameran ger dig möjligheten att se dig själv med deltagarnas ögon på förhand.

Fokusera på att slappna av i axlar och nacke, släpp ner käken och sitt bekvämt. Öva igenom presentationen någon gång – men inte för mycket. Att lyssna på någon som talar från manus blir snabbt tråkigt och stolpigt, använd istället stödord och din kunskap kring det du ska presentera. Du kan det här! Om du känner dig bekväm när du presenterar kommer deltagarna uppfatta dig som självsäker, trovärdig och intressant.

Kolla gärna in våra tips för hur du deltar i ett digitalt möte like a boss som hjälper dig mer ingående med miljö, ljus och allt annat runtomkring.

5. Behövde du verkligen den där PowerPointen?

Tänk ett varv till. Är du helt säker? Okej. Låt säga att du verkligen behöver den där PowerPointen. Försök banta – så få slides och så lite innehåll per slide som möjligt är en bra utgångspunkt (moment 22, men deal with it). Använder du till exempel punktlistor är 4/4-regeln toppen – den säger max fyra punkter och fyra ord per punkt. Håll det rent och luftigt och tänk på att innehållet ska kunna stå på egna ben utan animationer och häftiga typsnitt. Skicka ut presentationen som PDF och gärna på förhand – även om du visar den i sändningen kan det hjälpa deltagarna att ta in informationen.

Nu är du redo att hålla en ännu bättre digital presentation!

Behöver du ytterligare stöd i att ställa om till digitalt? Hör av dig till oss!

Dela:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Kim Bauer
Kim Bauer
Kim har en flerårig bakgrund inom marknad, kommunikation och nöje och jobbar på SändLive.nu som livestreamingspecialist och sändningsproducent.

Den här webbplatsen använder kakor. Genom att använda webbplatsen och/eller våra tjänster accepterar du vår Integritetspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. 

Genom att använda våra tjänster accepterar du vår Dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter.