Kunskap:

Digitalt möte eller livestream – vad är skillnaden och vilket ska jag välja?

För den oinvigde kan fackspråket inom den nya digitala världen snabbt bli förvirrande. Idag ska vi reda ut skillnaden mellan två av de vanligaste begreppen – digitala möten och livestreaming – och vilket som passar just ditt event bäst.

I den nya, coronaanpassade världen träffas vi allt mer bakom en skärm – möten, seminarier, utbildningar, after works, produktlanseringar, fikor, bröllop, begravningar… Det mesta går att genomföra digitalt! De två huvudsakliga tillvägagångssätten för att ställa om är digitala möten och livestreaming. Same same but different – skillnaderna kan vara avgörande för vilket du väljer.

För att illustrera, föreställ dig ett möte eller en after work på kontoret och jämför med den årliga julfesten eller säljgalan – där har du digitala möten kontra livestreaming. Låt mig till att börja med förenklat förklara vad de olika begreppen innebär:

Livestreaming är som en TV-sändning fast på Youtube, Facebook, Instagram, din egen hemsida eller annan valfri plattform. Fokus ligger på en utgående sändning – men viss möjlighet till interaktion finns.

Digitala möten är som namnet antyder mer ett format där man möts i realtid – där alla deltagare ges samma möjlighet att medverka. Vanliga plattformar är Zoom, Hangouts och Microsoft Teams.

De som följer en livestream kan vi likna vid tittare snarare än deltagare – formatet bygger i huvudsak på utgående sändning, gärna ledd av en programledare eller konferencier. Det innebär inte att interaktion med tittarna är omöjlig, snarare tvärt om – vi rekommenderar att engagera de som tittar antingen via chatt eller genom att de ansluter med ljud och bild i delar av sändningen. Den stora skillnaden mot ett digitalt möte är att man i det sistnämnda ger alla deltagare samma möjlighet att medverka, medan livestreaming begränsar möjligheten till diskussion och interaktion.

En annan faktor som ofta spelar in är ljud- och bildkvalitén samt latency (tiden från det att något sker framför kameran tills dess att det visas på tittarens/deltagarens skärm). Livestreaming möjliggör sändning med högsta ljud- och bildkvalité men ofta med effekten att latency ökar – ett digitalt möte å andra sidan komprimerar ljud och bild och kan på så sätt näst intill eliminera latency. Sitter man i en diskussion mellan flera deltagare är hög latency påfrestande, varvid det digitala mötet är det bättre alternativet. Viktigt att poängtera är dock att man i en livestream kan ansluta gäster digitalt till studion med minimal latency – fördröjningen blir endast i sändningen ut till den stora massan som tittar (alltså inte i själva dialogen).

Så – vilket ska jag välja?

Fundera på – vilket är ditt huvudsakliga syfte med ditt event? Är det att kommunicera ett budskap, leverera en känsla eller inspirera – välj livestreaming. Vill du skapa en atmosfär som uppmuntrar till givande diskussioner och får deltagarna att känna sig inkluderade – välj digitalt möte.

Dealbreakers

Vissa faktorer väger tyngre i valet mellan digitalt möte och livestreaming – fyra saker våra kunder ofta funderar över är:

Breaktout Rooms

Ett vanligt arbetssätt vid digitala möten är något som kallas Breakout Rooms – en sorts digitalt grupparbete. Man delar kort och gott in deltagarna – slumpmässigt eller enligt fördefinierade listor – i småmöten vid sidan av den huvudsakliga sändningen. Är breakout rooms en funktion du vill använda rekommenderar vi digitalt möte.

Stort antal tittare/deltagare (200+)

Förväntar du dig ett stort antal tittare eller deltagare på ditt digitala event? Då rekommenderar vi livestreaming. Digitala möten med många deltagare blir ofta rörigt för deltagarna – dessutom begränsar många plattformar för digitala möten antalet deltagare. I Zoom kan du till exempel inte dela upp fler än 200 deltagare i breakout rooms. Plattformar för livestreaming å andra sidan är framtagna för att nå ut till ett obegränsat antal tittare.

Ljud- och bildkvalité – till exempel för livemusik

Alla stora plattformar för digitala möten komprimerar ljud- och bildkvalité. Därför rekommenderar vi alltid livestreaming när du till exempel ska sända livemusik eller annat innehåll som ställer höga krav på ljud- och bildkvalité.

Enkelhet för deltagarna

De allra flesta har idag hängt med i den tekniska utveckligen och blivit bekväma med att använda digitala mötesplattformar som Zoom, Teams och Hangouts – men inte alla. Vänder du dig till en målgrupp som du tror har svårt för teknik och nya appar i synnerhet – välj livestreaming. Inga nya appar krävs och tittarna kan ansluta via både mobiltelefon, padda och dator – genom den webbläsare de normalt använder.

Men jag vill ju både ha högsta kvalité, få deltagarna att känna sig inkluderade och ha ett stort antal tittare…

Goda nyheter – du kan kombinera det bästa av båda världar! Var förberedd på att det kräver mer planering och att det ofta ställer högre krav på deltagarna, men ingenting är omöjligt. Hör av dig till oss så hjälper vi dig gärna!

Dela:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Kim Bauer
Kim Bauer
Kim har en flerårig bakgrund inom marknad, kommunikation och nöje och jobbar på SändLive.nu som livestreamingspecialist och sändningsproducent.

Den här webbplatsen använder kakor. Genom att använda webbplatsen och/eller våra tjänster accepterar du vår Integritetspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. 

Genom att använda våra tjänster accepterar du vår Dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter.